فن آموز



1- مقدمه:

مدرسه فن آموز رویدادی آموزشی تجربی است که با استفاده از آموزش، دانش آموزان را با مفاهیم عمیق نظری آشنا ساخته و بستر توسعه خلاقیت، ایده پردازی و کشف قابلیت ها و استعدادهای درونی را فراهم می نماید. این نهاد می‌تواند دانش آموزان را با روش‌های تفکر عمیق و فناورانه آشنا سازد تا نسبت به شغل آینده و رشته تحصیلی انتخاب بهتری داشته باشند؛ همچنین می تواند دانش آموزان را از طریق هم اندیشی، به کشف ناشناخته ها سوق دهد. بطور کلی این مدرسه در پی آن است که با آموزش روش‌های برنامه‌ریزی شخصی، الگویی جهت حرکت هوشمندانه در مسیر زندگی فراهم آورد.




2- معرفی پارک فن آموز:

این مجموعه می تواند پدیده های علمی و فناوری جذاب را در قالبی ساده و قابل درک برای عموم ارائه نماید و همچنین منجر به ایجاد جاذبه و شوق علمی در مخاطب گردد. این مراکز در کشورهای پیشرفته از سابقه ای صد ساله برخوردار هستند. مراکز مورد اشاره در گستره طیفی قرار دارند که یک طرف این طیف شهربازی ها و در طرف دیگر آن آزمایشگاه ها قرار می-گیرند. پارک فن آموز در میانه این طیف قرار گرفته و سعی دارد از مزایای هر دو بهره مند گردد. تجهیزات نصب شده در این مرکز، به گونه ای است که پدیده های علمی و جلوه های فناوری را به شکلی زیبا به نمایش می گذارد و می تواند شوق و انگیزه آموختن را در بین دانش آموزان و عموم مردم افزایش دهد. پارک فن آموز محرك خوبي جهت تحصیل دانش آموزان و نيز مكمل خوبي در راستای آموزش هاي رسمي در مدارس و فرهنگ سازی در جامعه به شمار می رود.


3- اهداف كلان پارك فن آموز:

هر فرد در حالت عادي داراي استعدادها، قابليت ها و ظرفيت هايي براي خلاقيت، نوآوري، ابتكار و اختراع است كه بر اثر پرورش و آموزش صحيح و مناسب مي توان اين استعدادها را به مرحله ظهور رساند. بدون شك آينده هر جامعه اي را خلاقيت افراد آن جامعه بویژه كودكان و نوجوانان بعنوان نيروهاي بالقوه مي سازند. در عصر دانايي محور، كشوري مي تواند جايگاه مطلوب در رقابت هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي را داشته باشد كه درحوزه آموزش خلاقيت به دانش آموزان، سرمايه گذاري كرده باشد.
بنا بر نتايج تحقيقات مختلف و برخلاف تصورهاي غلطي كه خلاقيت را ذاتي مي دانند، خلاقيت امري اكتسابي است. اين توانايي در نوع بشر عموميت دارد و افراد در هنگام تولد به درجات گوناگوني داراي اين استعدادند. عواملي چون: مهارت يابي، انعطاف پذيري، سطح دانش و آگاهي، ميزان تجربه و دريافت هاي تجربي، خطرپذيري، نترسيدن از اشتباه و شكست نقش مؤثري در پرورش ذهن خلاق كودكان دارد. بنابراين تنها با تكيه بر آموزش و پرورش سنتي كه مبتني بر مهارت در خواندن و نوشتن است نمي توان در دنياي امروز زندگي كرد. يادگيري علوم بايد بصورت عميق در ذهن انسان صورت پذيرد تا در جهت نوآوري (خلاقيت+تجاري سازي) بكار گرفته شود. اصولاً استعدادهاي خلاق در محيط مطلوب، شكوفا و متبلور مي شوند. يكي از الزامات و روش هاي مهم براي تبلور خلاقيت ايجاد فضاي محرك، مستعد و به طور كلي خلاق است، جايي كه كودك و نوجوان فرصت لازم را داشته باشد تا بدون ترس از ارزيابي فوري، تفكر و اكتشاف نماید.
به همين منظور و در جهت رسيدن به اين رسالت اصلي كه"آموزش براي كودك بايد لذت بخش باشد"، پارك علم و فناوري استان، تصميم به راه اندازی مجموعه پارك فن آموز نموده است و به دنبال رسیدن اهداف ذیل می باشد:
     پرورش تفكر بخصوص تفكر خلاق در استان
     تحريك كنجكاوي طبيعي كودكان و نوجوانان و تشويق آنان به پيگيري و يافتن پاسخ از طريق جستجو كردن، آزمايش كردن و لمس كردن جهان و ....
     از بين بردن مقوله جدايي علم و زندگي
     وارد ساختن علوم پايه و تجربي در زندگي روزمره افراد
     آشنايي با فناوري هاي نوين از طريق ارائه تجهيزات نوين و كاربردي و جذاب براي كودكان ونوجوانان
     غني سازي يادگيري مفاهیم تئوري و عملي در مدرسه
     ایجاد فرصت هايي جهت ارزش بخشیدن به ابتكار فردي
     فراهم آوردن مكاني جهت استقلال در یادگیری كودكان
     تجسم وضع آينده و مقايسه آن با وضعيت كنوني
     ترغيب دانش آموزان به داشتن ايده هاي نو و بكر
     آشنايي دانش آموزان با اقتصاد درآمدزا و روش هاي راه اندازي كسب و كار كوچك



4- زیر ساخت ها

جهت تغییر شکل آموزش از مدل های سنتی که به شکل محدود و تئوریک در مدارس ارائه می گردد، نیاز به زیر ساخت هایی متناسب با این هدف می باشد.
بدین جهت زیرساخت های مورد نیاز برای راه اندازی پارک فن آموز عبارتند از:

     اختصاص ساختمانی مناسب ، دارای اینترنت پرسرعت و سالن هایی با امکانات لازم جهت برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی
     فراهم نمودن فضایی به شکل سینما و دارای سن جهت اجرای برنامه های آموزشی و سخنرانی و نیز مشاهده برنامه-های آموزشی به صورت جمعی
     ایجاد ساختمانی با معماری و طراحی خاص
     در نظر گرفتن سالن سرپوشیده برای بازی های علمی
     ایجاد فضای مخصوص فعالیت های نجوم و طراحی شده مطابق با امکان اجرای فعالیت های نجوم
     ایجاد فضای متناسب با فعالیت های کارگاهی و آزمایشگاهی



5- مخاطبین مدرسه فن آموز

مخاطبين اصلي مدرسه فن آموز به 2 گروه تقسیم می شوند:

    دانش آموزان و دانشجویان
     عموم مردم
گروه اول با بازدید از این مجموعه با مسائل آموخته شده در مدرسه از نزدیک و به صورت عملی آشنا خواهند شد. در حقیقت این مرکز به نوعی مکمل آموزش های رسمی در آموزش و پرورش و سایر مراکز آموزشی است. گروه دوم که شاید سال ها از دوران تحصیلات رسمی آن ها گذشته باشد، با مراجعه به این مرکز و کار با تجهیزات آن، با علوم و فناوری های به روز در قالبی شاد و مفرح آشنا خواهند شد.


6- برنامه ها

محتوای مدرسه فن آموز: تقویت کار گروهی، چگونگی ارائه ایده‌ها، آموزش مفاهیم نظری فیزیک و شیمی، آموزش مراحل تبدیل ایده‌های ذهنی به تجاری، آموزش های عملی در حوزه های مختلف از قبیل: نجوم، رباتیک، پاراگلایدر، آموزش های نانو و بیوتکنولوژی و ... می باشد



6-1 : برگزاری دوره های آموزشی

در این دوره ها سعی می گردد دانش آموزان استعدادها و علایق خویش را بهتر شناخته و در جهت پرورش آن ها گام های عملی برداشته شود. نجوم، رباتیک، دوره طراحی و ساخت گلایدر، سازه‌هاي ماكاروني، دقت و توجه، بازی ریاضی، تقویت حافظه، پرورش مهارت های ذهنی، دومینو، بازی های فکری، خلاقیت، سفالگری، هنر بیان، قصه گویی، نمایش خلاق اوریگامی، فیزیک، کامپیوتر، نقاشی هدفمند و.... از جمله اين دوره‌ها مي‌باشد.




6-2: ايجاد محيطي جذاب جهت تجربه مسابقات گوناگون علمی در قالب پارک فن آموز

معمولا در پارک های علم و فناوری، پارک فن آموز به صورت مستقل ارائه می گردد، اما با توجه به ماهیت مدرسه فن اموز که به دنبال ایجاد ذهن های خلاق و کارآفرین می باشد؛ پارک فن آموز می تواند به عنوان بخشی در این مجموعه قرار گیرد.




6-3: مراسم دوره‌ای

الف) هم آموزی و بازدیدهای علمی

جهت اين امر رویدادهایي هر چند هفته یک بار به صورت گردهمایی، بازارچه فروش، بازی‌های شبیه‌سازی کسب و کار و بازدیدها برای شرکت کنندگان تدارک دیده می‌شود.




ب) ایده شو

رویدادی است که در آن به افراد این امکان داده می‌شود تا در محیطی دوستانه به بیان ایده‌های نوآورانه خود بپردازند و ضمن کسب مهارت‌های ایده پردازی و ارائه ایده، ایده‌های خود را مورد نقد قرار دهند. این رویداد معمولا در روزهای چهارشنبه برگزار می گردد و ارائه ایده ها و بررسی آنها تا روز جمعه ادامه می یابد. این رویداد معمولا در بخش دانش آموزان برگزار می گردد. و در انتها از ایده های برتر تقدیر می گردد.




ج)برگزاری مسابقات مختلف

برگزاري مسابقه تدوين طرح كسب و كار (Business plan)، بازی‌های شبیه‌سازی کسب و کار، مسابقات موشک های آبی و ... از جمله مسابقات قابل اجرا توسط مدرسه فن آموز خواهد بود كه هم جنبه سرگرمی و هم آموزش را دارا هستند




6-4: دعوت از دانش آموزان موفق منطقه و برگزاری سخنرانی های انگیزشی

برقراری ارتباط با دانش آموزان نخبه و شرح موفقیت آن ها از دیگر برنامه‌های این مدرسه می باشد. دیدار با دانش آموزان برجسته‌ی کشور و شنیدن تجربیات و راهکارهای آنان می تواند کمک بسیار زیادی در روشن نمودن مسیر به دانش آموزان نماید.


6-5: خدمات مشاوره ای علمی- فنی

هدف این مرکز آن است كه در بخش مشاوره، به علاقمندان شروع يك فعاليت خلاقانه، مشاوره علمي-تخصصي در زمينه هاي مختلف مانند: تشخيص فرصت‌هاي علمی، برنامه ريزي برای امور تحصیلی، ارزيابي ايده‌ها و ... ارایه نماید. برای دانش آموزان نیز در آغاز و پایان مدرسه در هر ترم آموزشی، جلسات مشاوره گروهی جهت توانمندسازی دانش آموزان در مهارت های شخصی مانند: مطالعه، تمرکز و خلاقیت شخصی و اجتماعی به همراه جلسات دیدار با والدین جهت ارتقای توانمندی های ایشان اجرا می گردد. این نهاد با ارائه خدمات مشاوره ای در قالب هدایت شغلی (تدوین کارنامه رشد دانش-آموز به کمک مصاحبه، تست شخصیت، فرم حضور و غیاب هوشمند، جلسات مشاوره و...) و مشاوره های فردی و خانوادگی ارائه خدمت خواهد نمود.


6-6: آشنایی با مزیت های منطقه ای

هر منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم آن دارای ظرفیت های بالقوه ای می باشد که آشنا نمودن دانش آموزان با این ظرفیت ها، امکان بهره مندی از این منابع را افزایش می دهد.





اطلاعات تماس

سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار دانشجو، مقابل دانشجو ۴، مجتمع فناوری پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان
تلفن: 054 - 33410086 دورنگار: 054 - 33410087
كدپستی: 9816893111
پست الکترونیک: info@sbstp.ir
sb.park@yahoo.com
پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان